מילון מונחים רפואיים

אם התחלתם את השיקום של ילדיכם אתם בקיאים מן הסתם בחלק מן המונחים הרלוונטיים למצבו הרפואי. אולי טרחו להסביר לכם אותם, ואולי חיפשתם וקראתם בעצמכם. לאורכו ולרוחבו של מרכז המידע הזה סימנו בלינק את המונחים הרפואיים על מנת שיובילו אתכם לכאן- למילון. כאן במיקום מרוכז אחד תוכלו למצוא את ההסבר והתרגום לכל מינוח רפואי הקשור ישירות או בעקיפין לנושא של שפה / חיך שסועים.

 

מילון מונחים רפואיים בנושא שסע

ענבל – רקמת שריר רקמת חיבור וקרום רירי הממוקמת בהמשך החיך הרך מאחור. יש הטוענים כי לענבל אין תפקיד בבליעה ובדיבור. מאידך חריץ או שסע בענבל יכול להוות סימן למום בחיך.

 Nasal Regurgitation -בריחת מזון מבעד לאף.

שפה וחיך שסועים

שפה שסועה הינה מום מולד בו השפה בלתי שלמה, באופן חלקי או מוחלט, לרוב יחד עם מעורבות של האף במידה משתנה.  אם השסע חל על השפה בלבד או גם על רכס המכתשיות שממנו בוקעות השיניים אך איננו מערב את האף, הרי מדובר בשסע חלקי. אם גם האף מעורב בשסע וניכר בו עיוות, כי אז השסע הוא שלם. שסע בשפה יכול להופיע גם בשילוב עם שסע בחיך.

שסע חלקי בשפה אינו כולל את רצפת האף או את הנחיר. מגיע עד לנחיר אבל יכול לכלול את קשת השיניים. שסע מלא בחיך מגיע עד לנקודה שנקראת incisive formen (מאחורי קשת השיניים) שהינה נקודה אנטומית.
השסע יכול להיות חד צדדי או דו צדדי. הנסיבות המביאות להיווצרות מומים אלו לא ברורות, אך קיים מרכיב גנטי עם שכיחות גבוהה יותר בקרובי משפחה של ילדים הסובלים ממומים אלו. הטיפול במומים אלו מורכב ומחייב שיתוף פעולה של מגוון רחב של בעלי מקצוע.

ניתוח לסגירת שפה מתבצע בגיל 3-5 חודשים לערך.
ניתוח לסגירת חיך- מתבצע מגיל 9-13 חודשים לערך.
יתכן שסע תת-רירי של החיך  שבו רירית החיך שלמה רובה או כולה. בשסע התת-רירי של החיך אפשר לצפות מבעד לפה. סימניו הם: ענבל מפוצל, אזור כחלחל באמצע החיך הרך ושנץ בחלק האחורי של החיך הקשיח .

 

תסמונות קרניופציאליות- כוללות מאפיינים מבניים בפנים ויתכן גם באברים אחרים בגוף. התסמונות יכולות להיות עם מאפיין מבני בלבד או כוללות גם מאפיינים של לקות קוגנטיבית או נוירוגנית.

 סקירת מערכות- סקירת מערכות מוקדמת נעשית בין שבוע 13 לשבוע 17 של ההיריון וסקירה מאוחרת בין שבוע 19 לשבוע 25. סקירת מערכות אצל מומחה יכולה לזהות עד 90% מהמומים הקיימים בעוברים.

ניתוחים קניופציאלים- פעולה ניתוחית שמטרתה תיקון פגם בגולגולת

ניתוח מתלה לועי- מבוצע כאשר החיך הרך אינו יכול להפריד כראוי בין חלל הפה וחלל האף במהלך הדיבור.וכתוצאה מכך אי ספיקה חיכית לועית ודיבור אפי.  ניתוח מתלה לועי נעשה תוך התאמה ספציפית למטופל.

 

סגירת נצור פומי-אפי- נצור פומי-אפי הינו פתח בחיך (פיסטולה) אשר נותר בעקבות ניתוח לסגירת חיך שסוע. סגירתו של הנצור הפומי-אפי הינו באמצעות התערבות כירורגית.

ניתוח השתלת עצם- הליך כירורגי שבו מורכבת עצם באיזור השסע בקשת השיניים במקרים של שפה וחיך שסועים, על מנת לאפשר קשת שיניים שלמה ובסיס שיתן יציבות וקיבוע  להשתלת שן באזור השסע.

 Osteogenesis Distraction- טכניקה כירורגית המאפשרת עיצוב והארכה של העצם. ההליך כולל ביצוע חתכים מבוקרים בעצם ושימוש במכשיר במשך תקופה של 1-3 חודשים, במהלכה נוצרת עצם חדשה, תהליך  זה נקרא "אוסטאוגנזה" . הטכניקה הזו שימשה בניתוחים אורטופדיים ובכירורגים בכף היד להארכת עצמות בגפיים ויושמה בשנים האחרונות על שלד הפנים והגולגולת.

זונדה- צינורית הזנה המוחדרת דרך אחד מנחירי האף ועוברת דרך הושט במקרים של קשיי בליעה או יניקה אצל תינוקות. נקראת גם מחדר אפי-קיבתי .

 

 גסטרוסטומי– פיום קיבה. יצירת פתח דרך דופן הקיבה אל תוך הקיבה כדי לאפשר מעבר זמני או קבוע לצינור הזנה או לניקוז במקרים של הפרעות בליעה. בעבר נעשה הדבר רק על-ידי ניתוח, אך היום ניתן לבצע זאת באמצעות אנדוסקופ.

שסתום חיכי לועי- השסתום החיכי לועי הינו  טבעת שרירים דינמית הממוקמת בין תבניות גרמיות והמפרידה בין חלל הפה לחלל האף בעת הדיבור והבליעה.

אי ספיקה חיכית לועית- מונח המשמש לתיאור הפרעות המאופיינות בתפקוד לא תקין של השסתום החיכי לועי. השסתום החיכי לועי כולל את החיך הרך  ואת הדפנות הצדדיות וההדופן האחורית של הלוע.  מטרת המבנים הללו היא להפריד בין חלל הפה והאף במהלך הבליעה והדיבור.  כאשר השסתום החיכי לועי אינו פועל כראוי, מתקיימת אי ספיקה חיכית לועית ודיבור אפי ותיתכן גם רגורגיטציה של מזון לאף.

 Auditory Brainstem Response Evaluation (ABR)- רישום פוטנציאלים מעוררים מעצב השמע וגזע המח. מטרתה להעריך את התפקוד העצבי של מערכת השמע, מהאוזן הפנימית (השבלול) ועד לרמת גזע המוח. מטרה נוספת לבדיקה זו היא שיערוך אובייקטיבי של ספי השמיעה (רגישות שמיעתית) בתדרים שונים, והערכת אופי הליקוי השמיעתי וחומרתו, בעיקר בתינוקות ובילדים. הבדיקה מתבצעת על ידי מדידת אותות חשמליים בגזע המוח כתגובה לגירוי קול המגיע אליו באמצעות עצב השמיעה,

 בדיקת שמיעה אודיאומטרית- הינה בדיקת שמיעה התנהגותית הנערכת בדרך כלל על ידי אודיולוג (שהינו קלינאי תקשורת ), בעזרת מכשיר הנקרא אודיומטר אשר בודק את רגישות השמיעה של אדם בתדרים שונים.

-(VRA)Visual Reinforcement Audiometry בדיקת שמיעה עם חיזוק חזותי. זו בדיקת שמיעה המבוצעת בתינוקות כאשר למקור הקול בעת הבדיקה, ישנו חיזוק חזותי בצד ממנו הגיע הקול. כך, כאשר התינוק מראה תגובה לכיוון מקור הקול, הוא מתוגמל באמצעות חיזוק חזותי  כמו אור מהבהב או צעצוע שנע. הבדיקה מבוצעת לרוב לתינוקות בני 6 חודשים ועד 24 חודשים.

 

בדיקת טימפנומטריה- בבדיקה זו בודקים את תנועתיות עור התוף כתגובה להשמעת קול בלחצים שונים שמופעלים בתעלת השמע. הבדיקה מספקת מידע משלים לצורך הערכת לקויות שמיעה הולכתיות (של אוזן תיכונה. לא לקות עצבית), הנגרמות עקב גורמים שונים, כגון נוזלים באוזניים.

חצוצרת השמע- נקראת גם צינורית השמע או תעלת השמע, הינו צינור באוזן המחבר בין האוזן התיכונה לבין החלק האחורי של חלל האף ובכך מאפשר כניסה של אוויר לתוך האוזן ויציאה ממנה.  צינורית השמע סגורה בדרך כלל והיא נפתחת בזמן בליעה, לעיסה או פיהוק. הודות לפעילות התקינה שלה, לחץ האוויר באוזן התיכונה נשמר ברמה של הלחץ הסביבתי, ומאפשר תפקוד תקין של האוזן התיכונה.

דלקת אוזן תיכונה- נגרמת כתוצאה מהצטברות נוזלים. לנוזלים חודרים חיידקים ונגיפים הנמצאים באוזן באופן טבעי ויוצרים את הזיהום. הנטייה ללקות בדלקת האוזן התיכונה מתפתחת בעקבות הפרעות בתפקוד של החצוצרה שמחברת בין האוזן התיכונה ללוע. .
ניתוח כפתורים- מטרתו של ניתוח כפתורים היא לייבש את האוזניים מנוזלים, לאוורר אותן ולשפר את השמיעה בילדים ובייחוד בפעוטות. ניתוח כפתורים עשוי להיות פתרון טוב עבור מי שסובלים מדלקות אוזניים חוזרות ונשנות הנובעות מאוורור לקוי של חלל האוזן התיכונה. הכפתור הינו צינורית קטנטנה המוחדרת לעור התוף (בהרדמה) ודרכה מתאווררת האוזן.

 בדיקה אוטוסקופית היא בדיקה המתבצעת לרוב על ידי רופא א.א.ג (ולעיתים רופא ילדים) ואשר בודקת את פנים האוזן עם מכשיר הנקרא אוטוסקופ ומבוצעת במטרה לבחון את תעלת השמע החיצונית מהאוזן החיצונית (האפרכסת) לעור התוף ויכולה גם לספק מידע רב על מה שקורה בתוך האוזן התיכונה.

microform cleft lip- שסע תת עורי בשפה הבא לידי ביטוי כמעין צלקת דקה מעל לשפה לכיוון האף. לעיתים עם שנץ קל בשפה.

היפרנזליות- תהודה אפית מוגברת הינה אחד ממאפייני הדיבור האפי על רקע אי ספיקה חיכית לועית (ביניהם בריחת אויר אפית ושגיאות בדיבור קומפנסטוריות).

דילוג לתוכן