ניתוח השתלת עצם

השתלת עצם לאזור רכס אלוולרי בילד עם חיך שסוע

ניתוח השתלת עצם אלוולרית נעשה בדרך כלל בילדים שנולדו עם שסע בעצם אלוולרית ברכס מקסלרי (לסת עליונה)- רכס העצם שמחזיק את השיניים. השתלה מחליפה את העצם החסרה ברכס. דבר זה נותן מספיק תמיכה לשיניים הקבועות, לסגירת הרווחים שנותרו ומשפר את התמיכה בבסיס האף.
רקע-
שסעי המכתש נשארים פתוחים בדרך כלל לאחר תיקוני השפה השסועה והחיך השסוע. בפגישת האבחון הראשוני, מנתח קרניופציאלי של ילדך יגיד לך אם לילד שלך יש שסע ברכס אלוולרי והאם הוא עלול להזדקק בסופו של דבר להשתלת עצם. השיניים זקוקות למספיק עצם כדי לתמוך בשורשיהן. השתלת עצם מסייעת לתמוך בשיניים הקבועות באזור השסע, סוגרת את כל הרווחים שנותרו במקום השסע ונותנת תמיכה לבסיס האף, או לחילופין בניית עצם לצורך ביצוע שתל דנטלי עתידי (בגיל 18 בד"כ).

השתלת עצם צריכה להתרחש לפני שיתפתחו שיניים בוגרות באזור השסע. עיתוי זה מבוסס על התפתחות שיניים אינדיבידואלית. המנתח של ילדך ורופא אורתודנט בעל הכשרה מומחית של חיך שסוע עוקבים אחר התפתחות זו במהלך הביקורים השנתיים של צוות השסעים של ילדך. הצוות הקרינופציאלי משתמש במודלים, צילומי רנטגן ובסריקת טומוגרפיה ממוחשבת על מנת להעריך את התפתחות השיניים של ילדך. סריקות אלו מתחילות בדרך כלל בסביבות גיל 6. ההשתלה נעשית בדרך כלל בין גיל 6 ל-10 שנים, בהתאם להתפתחות השיניים של הילד. (לבקיעת הניב הקבוע תפקיד חשוב בקביעת זמן הניתוח).
ייתכן שיהיה צורך להסיר חלק משיני החלב לפני השתלת עצם אלוולרית. ייתכן שחלק מהילדים יצטרכו גם לעבור הרחבת לסת עליונה לפני ההשתלה. זה יכול לעזור לתקן כל קריסה של חלקים של הלסת העליונה ולהחזיר את רוחב קשת השיניים הרגיל לפני ההשתלה.
בניתוח –
המנתח הקרניופציאלי יבצע את ההליך בחדר הניתוח בהרדמה מלאה, תוך מעקב צמוד.
עצם נלקחת בדרך כלל מקצה הכסל, עצם הירך. המנתח מבצע חתך קטן באזור הירך, ואז מסיר חלק מהעצם הספוגית מהחלק הפנימי של עצם הירך. לאחר מכן מבצעים חתכים בחניכיים במקום השסע, ואת העצם הספוגית מכניסים לתוך השסע האלוולרי. תפרים מתמוססים או קבועים יונחו כדי לסגור את החתכים בתוך הפה וכדי להחזיק את השתל במקומו. המנתח יסגור את החתך בירך באמצעות תפרים ניתנים להמסה. חבישה תונח על החתך בירך.
מה אחרי –
ילדכם יישאר בבית החולים לפחות שני לילות כדי לעקוב אחר הכאב ואחר מקום הניתוח, כמו גם לוודא שהוא אוכל ושותה מספיק.
לילד שלך תהיה נפיחות לאחר הניתוח, וזו עלולה להגיע לשיא 2 עד 3 ימים לאחר הניתוח. הנפיחות בדרך כלל מחמירה לאחר שינה או שכיבה. שמירה על ראש מורם של ילדכם לאחר הניתוח עוזרת לשמור על הנפיחות. הנפיחות תשתפר בהדרגה במשך מספר ימים.
ילדכם לא יוכל לצחצח שיניים עליונות במשך 3 שבועות. ניתן לצחצח שיניים תחתונות עם מברשת שיניים בעזרת או פיקוח של הורה. לאחר ארוחות או חטיפים, ילדכם צריך לשטוף בעדינות את שיניו העליונות עם תמיסת פה או מי מלח.

הפה והמותן של ילדך יכאבו קלות לאחר הניתוח. מהמחלקה תיפרדו עם מרשם לתרופות כאב ואנטיביוטיקה לשימוש בבית. למרות שילדכם אמור להיות מסוגל ללכת כרגיל, עליו להימנע מפעילות מאומצת למשך 3 עד 4 שבועות.
לילדך תהיה תזונה מיוחדת שתאפשר ריפוי נאות. המנתח והאורתודנט המומחה של ילדכם יעקוב אחר אתרי הניתוח כדי לוודא שהם מתרפאים כראוי.

דילוג לתוכן