ניתוח מתלה לועי

ניתוח מתלה לועי (pharyngeal flap)

לאיזו מטרה נועד הניתוח?
ניתוח מתלה לועי נועד לתיקון אי-ספיקת שסתום החיך.

מה זו אי-ספיקת חיך?

אי-ספיקה זו נובעת מחוסר יכולת של החיך הרך לסגור בצורה הרמטית את המעבר בין הלוע לאף. הביטוי של מצב זה הינו ליקוי במובנות הדיבור בשל בריחת אוויר לחלל האף ודיבור "מאונפף". לעיתים ישנה גם "בריחה" של נוזלים או מזון לחלל האף בזמן בליעה.
הסיבות לאי-ספיקת שסתום החיך הינן מבניות (כגון חיך שסוע או מצולק לאחר תיקון), בעיות שריר/עצב (כגון מחלות שרירים) או לימודית (לימוד לא נכון של ההיגוי)

כיצד מאובחנת אי-ספיקת חיך?

האבחון נעשה ע"י הערכת קלינאי/ת תקשורת ובדיקת רופא אא"ג. לרוב הבדיקה כוללת בדיקה אנדוסקופית באמצעות סיב אופטי דק המוחדר מבעד לנחיר לחלל האף.

כיצד להתכונן לניתוח מתלה לועי?

לפני ניתוח שקדים צריך לעשות בדיקת דם לספירת דם ולתפקודי קרישה. הבדיקות האלה נעשות במרפאות בקהילה בסמוך למועד הניתוח, ויש להעביר את התוצאות למנתח.
צריך לקבל מהרופא המטפל מכתב המפרט את ההיסטוריה הרפואית.
טרם הניתוח המטופל ייבדק ע"י מרדים ותתבצע החתמה על הסכמה לניתוח ולהרדמה.
הניתוח כרוך בהרדמה כללית. בשביל הרדמה כללית בטוחה נדרש צום של 6 שעות ממזון, כולל מפורמולה (תמ"ל). ניתן להמשיך לשתות מים, מיץ ממותק צלול או תה בלבד (המכיל מים וסוכר ובלי חלב, חלבון או שומן) עד שעתיים לפני שעת הניתוח.

מה קורה בניתוח?

ההורה מלווה את הילד לתוך חדר הניתוח. ההרדמה מתחילה לרוב באמצעות מסכה שמזרימה את החומר המרדים עד שהילד נרדם. בשלב הזה עוזב ההורה את חדר הניתוח ומחכה בחדר ההמתנה. בסיום הניתוח מועבר הילד לחדר התאוששות, שם הוא פוגש את ההורה כשהוא מתחיל להתעורר.
ניתוח מתלה לועי נעשה מבעד לפה, ללא חתכים חיצוניים ונמשך מספר שעות.
במהלך הניתוח מופרדת רקמת שריר מדופן הלוע האחורית שזה ה"מתלה" שמורם ונתפר לחיך הרך.
המתלה מכסה וסוגר את חלקו המרכזי של שסתום החיך. בצידי המתלה מושארים פתחים לצורך מעבר אוויר תקין בנשימה ובדיבור. פתחים אלה נמדדים כך שרוחבם הוא כרוחב הנחיריים ולכן מאפשרים המשך נשימת אף תקינה. בזמן דיבור פתחים קטנים אלו נאטמים באמצעות תנועה קלה של שרירי הדיבור וכך מתקבל דיבור ברור דרך הפה.
ברוב המקרים לצורך גישה נוחה לאיזור הניתוח החיך הרך נחתך במרכזו ונתפר בסיום הניתוח בחזרה.
התפרים נעשים באמצעות חוטים שנמסים לבד ואין צורך בהוצאתם.

מה צפוי בתקופת ההתאוששות מניתוח מתלה לועי?

לאחר היציאה מחדר הניתוח מקובל להישאר בהשגחה בבית החולים במשך לילה אחד עד שניים. בזמן ההתאוששות בהשגחה לעיתים מופיעות בחילה או הקאה בגלל חומרי ההרדמה. צוות המחלקה נותן למטופל משככי כאבים לפי הצורך. הילד משוחרר הביתה במידה והכאב מאוזן עם משככי כאב מבעד לפה והילד שותה באופן סביר.
ב- 7-10 הימים הראשונים לאחר הניתוח עלול הילד לסבול מאחת או יותר מהתופעות הבאות:

כאב בלוע הניתן לטיפול באמצעות משככי כאבים כמו פרצטמול (אקמולי) או איבופרופן (נורופן או אדוויל).
נחירות.
קושי בנשימה אפית והפרשות מהאף
ריח רע מהפה ומהאף.
חום זמני עד 38.5 מעלות.
כאב או מגבלה בהנעת הצוואר

התופעות האלה הן אופייניות ונחשבות לחלק מתהליך ההתאוששות.

מהו זמן ההחלמה לאחר ניתוח מתלה לועי?

בדרך כלל ניתן לחזור למסגרת לאחר כ 7-10 ימי מנוחה בבית.

אילו סיכונים עלולים להיות בניתוח מתלה לועי?

הסיבוכים הבאים עלולים להופיע לעיתים נדירות לאחר הניתוח:
דימום מהפה- נדיר מאוד. במקרה כזה מומלץ למצוץ קובית קרח ולפנות לחדר מיון.
כאב שמפריע לשתות מספיק מים- מומלץ במקרה זה לתת משככי כאב מבעד לפה או בנר ולנסות מתן קרטיבים או קרחון. במידה ועדיין אין שתיה מספקת- לפנות לחדר מיון.
נחירות שלא משתפרות לאחר מספר חודשים- במקרה כזה תיעשה הערכה מלאה ע"י רופא אא"ג שיפנה לבדיקה במעבדת שינה. במידה ותמצא בעיה משמעותית, יישקל ניתוח חוזר לתיקון חסימת-יתר של המתלה הלועי
קושי מתמשך בנשימה אפית- במקרה זה תבוצע הערכה אנדוסקופית ע"י רופא אא"ג ובמידה וימצא שהקושי הנשימתי נובע מפתחים קטנים מידיי בצדדיו של המתלה הלועי ,אז יישקל ניתוח חוזר להרחבת פתחים אלו ושיפור מעבר האוויר מהאף
הצטמקות המתלה או התפרקותו כך שלא פותר את אי ספיקת החך וצורך בניתוח תיקון חוזר
מה קורה לאחר תקופת ההחלמה מהניתוח?

כחודש וחצי לאחר הניתוח מתבצעת ביקורת במרפאת החיך ע"י רופא אא"ג וקלינאי/ת תקשורת המעריכים את תוצאות הניתוח על מובנות הדיבור, החלמת המתלה והלוע, והאם ישנן נחירות חריגות או קושי בנשימה אפית. לרוב מתבצעת בביקורת בדיקה אנדוסקופית חוזרת ע"י רופא אא"ג.
בביקור זה ניתנות המלצות להמשך הטיפול והמעקב ע"י קלינאי/ת התקשורת והרופא.

דילוג לתוכן